Kolej ma dostać około 27 mld zł na utrzymanie i remonty.

PAP. Przeznaczenie około 27 mld zł do 2023 r. z budżetu państwa na utrzymanie i remonty kolei przewiduje program tzw. utrzymaniowy - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. W środę program wieloletni "Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku" przekazano do konsultacji publicznych - poinformował w Gdańsku podczas briefingu prasowego wiceminister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Bittel. Briefing odbył się podczas odbywających się w Gdańsku Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO. Pomysł na Polskę Wschodnią: infrastruktura, inwestycje, innowacje Marszałek podlaski: zabiegamy, by UE uznała Via Carpatię za projekt priorytetowy Częstochowa ma problem z przetargiem na przebudowę DK1 "Można powiedzieć, że dziś mamy historyczną chwilę - bo w poprzednich latach nie dopracowaliśmy się tego typu mechanizmu - który pozwoliłby planować działania, inwestować w polską kolej w zakresie utrzymania" - powiedział. Ocenił, że "dzięki temu programowi mamy pewną spójność: Krajowy Program Kolejowy przeznaczony na modernizację kolei i Program Utrzymaniowy na remonty i utrzymanie". Wartość obu programów to ponad 83 mld zł. Członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Antoni Jasiński poinformował, że "pieniądze zostaną przeznaczone przede wszystkim na działania na kolei mające na celu podniesienie prędkości, zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych oraz zwiększenie punktualności". Wyjaśnił, że program pozwoli na likwidację zaległości utrzymaniowych, wynikających z niedoinwestowania polskich linii kolejowych z początku lat 90. Zaznaczył, że program "pozwoli też na podniesienie parametrów dla linii o mniejszym znaczeniu, prowadzących do mniejszych miejscowości, które do tej pory nie miały dostępu do kolei". Konsultacje publiczne potrwają 35 dni. Bittel zapowiedział, że program zostanie przyjęty jeszcze w tym roku.